Keramiek Museum

Leeuwarden - Friesland

 Princessenhof

Keramiek

In de 18e en 19e eeuw groeide het aanbod van keramiek enorm zodat de prijzen daalden. De Nederlandse keramiekindustrie had het zwaar. Ook in Friesland gingen de productie en kwaliteit achteruit. De Friese tegels bleven echter onverminderd populair en het Friese loodglazuurwerk was ook in de 19e eeuw favoriet voor het dagelijks gebruik. Vaak versierd in de ringeloortechniek. Daarbij worden decoratiemotieven met een sliertje dunne klei op het aardewerk aangebracht - via een koehoorn met een gaatje erin (vergelijkbaar met een slagroomspuitzak.

Serviezen

Art Nouveau

In de 20ste eeuw maakten steeds meer keramisten zich los van de traditionele potvorm. Geëxperimenteerd werd met vormen, technieken en materialen. Individuele expressie stond voorop en dat leidde tot unieke keramische kunstobjecten.

Ook beeldende kunstenaars ontdekten de keramiek als artistieke uitingsvorm. Zo inspireerde Picasso veel kunstenaars na hem tot het maken en beschilderen van keramiek.

Karel Appel - Tête, 1978

Pablo Picasso                       - Visage de face, 1963

Kenmerken van de zijderoute, zoals beschreven in 'De Gouden Eeuw'.

Informatie omtrent Nederlands bekendste  - in Leeuwarden geboren - dubbelspion Margaretha Geertruida "Margreet" MacLeod, die we beter kennen als Mata Hari, is te vinden op de pagina 'Beroemde Nederlanders'.

Mogelijk één van de beroemdste metrostations in Art Nouveau-stijl (Jugendstil) met keramiek: de Metropolitain in Parijs.

Mata Hari

Exotische danseres en dubbelspion.

Het keramiekmuseum is ondergebracht in het Princessenhof, een stadspaleis middenin Leeuwarden, vernoemd naar prinses Maria Louise van Hessen-Kassel (zie portret links), weduwe van stadhouder Johan Willem Friso van Nassau-Dietz; hierdoor is zij een directe voorouder van onze huidige koning Willem Alexander van Oranje-Nassau. Het Princessenhof is van 1731 tot 1765 door de princes bewoond. Maria Louise was populair onder de Friezen door haar bescheidenheid en de innemende manier waarop ze met mensen omging.

En hier is de beloofde keramische octopus van 2 meter lengte.

De afbeeldingen op oude keramische tegels en borden geven een goed inzicht in de historie van Nederland waarbij het leven op het platteland en de hegemonie op een deel van de wereldzeeën  terugkerende thema's zijn.

Tulpen zijn op vele manieren een inspiratie voor Nederlandse kunt. Deze website zou dan ook niet compleet zijn zonder een stukje 'tulpenhistorie'.

Leeuwarden

In 2018 Leeuwarden en Friesland zijn de culturele hoofdstad van Europa. En terecht, Leeuwarden heeft meer dan 600 monumenten en dan worden er nog een groot aantal activiteiten, festivals en meer georganiseerd. En daarnaast heeft Leeuwarden ook nog zijn eigen scheve toren. Het bezoek aan het Keramiek museum Prinsessenhof veranderde mijn blik op keramiek.

Leer meer over de Nederlandse gevels door  deze link  te volgen.

Keramiek als kunstvorm